Pokvario vam se uredjaj, hitno vam je potreban majstor. Pronašli ste oglas u novinama ili ste sačuvali flajer koji vam je ubačen u poštansko sanduče sa reklamom: Vršimo popravke 24 časa. Pre nego što pozovete, dobro razmislite šta treba da pitate pre nego što dogovorite dolazak majstora.
Zapamtite: Bolje sprečiti nego lečiti!
Proverite da li se radi o uredno registrovanom preduzetniku. Ovo možete uraditi na sajtu Agencije za privredne registre - www.apr.gov.rs.
Pitajte da li posebno naplaćuje dolazak. Ukoliko naplaćuje, pitajte da li se cena razlikuje u zavisnosti od doba dana kada dolazi i brzine njegovog dolaska (dva sata od poziva ili u toku noći).
Obavezno pitajte koliko košta rad, a koliko materijal.
Saznajte da li on obezbeđuje materijal i rezervne delove, ili vi.
Uporedite cene vašeg majstora sa cenama drugih.
Pitajte da li u cenu ulazi odnošenje šuta, čišćenje stana nakon radova, i sl.
Tokom obavljanja radova pitajte sve što vas zanima (u vezi opravke) i insistirajte da, pre nego izvrši i neke dodatne radove, majstor pita vas da li se slažete (svaki dodatni rad se sigurno plaća).
VAŽNO: Svaki majstor ima pravo da naplaćuje svoje usluge koliko hoće. Vi imate pravo da birate majstora!
Imajte na umu da ako neki majstor radi 24 sata, moguće je da će njegove usluge biti skuplje od nekog ko ima uobičajeno radno vreme.
Kada majstor koga ste vi odabrali obavi posao i vi pristanete da platite cenu za koju smatrate da je neuobičajeno visoka - nemate osnova da se bilo kome žalite, što ne znači da ne možete da reklamirate uslugu ukoliko je loše obavljena.
Pojam (ugovorne) garancije
Svaka izjava kojom davalac (proizvođač, uvoznik, prodavca) daje obećanje u vezi sa robom, koja pravno obavezuje pod uslovima datim u samoj izjavi i oglašavanju. Dodatni, voljni korak, kojim se potrošaču mogu obećati posebne pogodnosti, ali isključivo više u odnosu na zakonske odredbe o odgovornosti za saobraznost. Zakon o zaštiti potrošača ne propisuje obavezu davanja garancije, ali ako je garancija ugovorena, pravno je obavezujuća pod uslovima pod kojima je data. Garantni list može biti u pisanom obliku, a može i u elektronskom
Šta je garantni list?
Garantni list - isprava u pisanom ili elektronskom zapisu, odnosno na drugom trajnom nosaču zapisa, koja sadrži sve podatke iz garancije, navedene na jasan i čitljiv način, lako razumljivim jezikom, a naročito podatke o:
pravima potrošača u vezi sa pravnim posledicama nesaobraznosti, uz obaveštenje da se ugovornom garancijom ne utiče na ta prava;
nazivu i adresi davaoca garancije, sadržini ugovorne garancije i uslovima za ostvarivanje prava iz ugovorne garancije, a naročito o njenom trajanju i prostornom važenju;
neprenosivosti, u slučaju da su prava iz garancije neprenosiva.
Šta ako sam robu kupio na sniženju/popustu, da li imam pravo na reklamaciju?
Bez obzira što je roba bila na sniženju/akciji/popustu kada ste je kupili, imate pravo na reklamaciju. Nemate pravo da reklamirate robu samo kada je ona snižena zbog određene mane ili greške, i sa tom činjenicom ste prilikom kupovine bili upoznati. S druge strane i takvu robu možete reklamirati ukoliko se pojavi drugi nedostatak, a ne onaj zbog koga je umanjena cena.
Šta ako je roba u međuvremenu snižena, da li imam pravo na povraćaj celokupnog iznosa?
Ukoliko se reklamacija rešava raskidanjem ugovora, vrši se povraćaj novca u onom iznosu koji je naznačen na fiskalnom računu. Bez obzira da li je u međuvremenu roba pojeftinila ili poskupela, vi trgovcu vraćate robu, a on vama iznos koji ste platili prilikom kupovine bez obzira na trenutnu cenu.
Nadležnost tržišne inspekcije
Tržišna inspekcija postupa u situaciji kada trgovac:
Ne odgovori na reklamaciju potrošača u zakonskom roku od 8 dana Postupak: Za takvo postupanje trgovca Zakon propisuje novčanu kaznu. Inspekcije nemaju pravo da odlučuju o sadržini odgovora - nadležni inspektor može da naloži trgovcu da odgovori, ali ne može da mu naloži šta da odgovori, odnosno da uvaži reklamaciju
Ako trgovac zloupotrebljava izraz garancija i daje manja prava nego što propisuje zakon za odgovornost za nesaobraznost, a to je 2 godine.
Nepošteno posluje
Šalje pošiljke koje potrošač nije naručio
Prodaje, služi i poklanja maloletniku duvanske, alkoholne proizvode i pivo i pirotehniku
Najveći broj pritužbi potrošača odnosi se na nesaobraznost robe ili usluge, ali tu su i drugi problemi na koje se potrošači žale. Član 156. Zakona o zaštiti potrošača koji je počeo da se primenjuje 22. septembra 2014. godine taksativno nabraja ovlašćenja inspekcijskih organa, te se možete još detaljnije o ovome informisati u odeljku Zakonodavstvo.
Razlika saobraznosti i garancije
Treba razlikovati dva pojma: s jedne strane, saobraznost robe ili usluge (warranty, conformity), koja predstavlja zakonsku kategoriju, odgovornost trgovca da roba ili usluga budu u skladu sa uobičajenim radom ili posebnim zahtevima potrošača i garanciju (guarantee), kojom davalac garancije garantuje za svoju robu ili uslugu posebnom izjavom koja predstavlja dodatni, voljni korak, kojim se potrošaču mogu obećati posebne pogodnosti, ali isključivo više u odnosu na zakonske odredbe.
Saobraznost => zakonska obaveza Garancija => posebne pogodnosti
Šta je saobraznost?
Zaključenjem ugovora o prodaji, trgovac se obavezuje da potrošaču isporuči saobraznu robu ili pruži saobraznu uslugu koja kumulativno zadovoljava sledeće uslove:
odgovara opisu koji je dao trgovac, odnosno uzorku ili modelu
ima svojstva potrebna za naročitu upotrebu za koju je potrošač nabavlja, koja je bila poznata trgovcu ili mu je morala biti poznata u vreme zaključenja ugovora
ima svojstva potrebna za redovnu upotrebu robe iste vrste
po kvalitetu i funkcionisanju odgovara onome što je uobičajeno kod robe iste vrste i što potrošač može osnovano da očekuje s obzirom na prirodu robe i javna obećanja o posebnim svojstvima robe.
Zamena robe kada nema objektivnog nedostatka
Kupili ste bilo koji proizvod i shvatili da vam se ne dopada. U svim ovim situacijama roba nema nikakav objektivni nedostatak, pa vas, stoga, zakon ni ne štiti. Šta to znači? Znači da prodavac nije dužan da vam robu zameni ili vrati novac samo zato što ste se predomislili, odnosno pogrešili u proceni. Ovo, naravno, ne znači da se ne možete ljubazno obratiti prodavcu sa molbom da vam robu zameni za drugu ili vrati novac.
Zapamtite: Lepa reč i gvozdena vrata otvara!
Šta da radim ukoliko trgovac odbije reklamaciju uz obrazloženje da je u pitanju fizički/mehanički kvar ili vlaga?
Praksa je trgovaca da reklamacije uvažavaju samo kada nije u pitanju fizički kvar/oštećenje kako bi se ogradili od zloupotrebe potrošača. Dakle, ako je u pitanju fizičko oštećenje robe ili neki drugi vid potrošačevog uticaja na neispravnost, trgovac nije u obavezi da prihvati reklamaciju.
Možete izabrati sudskog veštaka sa spiska na sajtu Ministarstva pravde, odneti u drugi ovlašćeni servis ili odneti kod nekog od profesora stručnih za tu oblast na Mašinskom fakultetu kako biste dobili nezavisno stručno mišljenje o uzroku neispravnosti. Ukoliko se sudski utvrdi se radi o nekvalitetu uređaja, a ne o nepravilnom rukovanju i održavanju, postoji zakonska obaveza trgovca da prihvati reklamaciju.